שאנז אליזה שלי

מגיעה לפריס, שעות ערב מאוחרות, הרחובות סביב המלון שוממים יחסית והלב אומר לצאת לכבוש את העיר...בכל זאת, מדובר באירופה, הרחובות כבר ריקים, הפריסאים התקבצו אל בתיהם לאכול את ארוחת הערב, לשתות איזו שמפניה איכותית וללכת לישון לקראת יום עבודה שגרתי למחרת. ואני, מגיעה לעיר שלי ורוצה להספיק כמה שיותר, לא יכולה להשאר בחדר, יוצאת. תמיד חוזרת ועולה בי השאלה לאן אלך בערב....כשאני מטיילת עם חבר או חברה האפשרויות מגוונות יותר ותחושת הלבד של הערב לא קיימת. אבל כאשר מטיילים לבד, יש איזה רצון להיות בחברת אנשים נוספים כשהשמש שוקעת. אפשר לצאת לאיזה פאב, או לשבת בקפה במארה...או אולי באיזור סן ג'רמן, או שלעתים ארוחה משפחתית אצל זוג צרפתים שהכרתי....ואפשר, אפשר גם ללכת ברגל אל השדרה העצומה שבה אתה לרגע אחד לא מרגיש לבד - השאנז אליזה.



בצרפתית - CHAMPS ELYSEES, כן הכתיבה שונה לחלוטין מההגיה (כמו הרבה מילים בצרפתית), השדרה העצומה הזו היא חלק מהציר האימפריאלי החוצה את פריס לרוחבה. תחילת השדרה בכיכר הקונקורד המוכרת אשר נמצאת ממש בליבה של פריס, והיא ממשיכה מערבה עד לשער הנצחון העומד בראשה וכאילו שולט עליה ממרום מושבו. רבים נוהגים להגיע לשדרה במטרו, לוקחים את קו 1 הידוע, ויוצאים מבטן האדמה אל לב השדרה ההומה. אבל רגע, חכו שניה, חשבו על דרך אחרת להגיע לשדרה...למשל, צעדו מכיכר הקונקורד ברגל, התחילו ללכת בשדרה באיזור בו היא שלווה, מלאה בעצים ירוקים, משטחי דשא ושקט. אין ספק כי איזור זה לא ממש מרמז על הבאות. עברו ליד פטיסרי LENOTRE (ממש מומלץ להכנס, לפחות להציץ) והתקדמו לעבר החלק המוכר יותר של השדרה. בצד השמאלי של הכביש תוכלו לראות את הארמונות - הקטן והגדול, שני מבנים מרהיבים ומיוחדים, ואתם עדיין באווירה של מונומנטים ושקט יחסי. עוברים מעבר חציה קטן ועוד אחד, ופתאום, ללא כל הודעה מוקדמת השדרה הופכת למקום הומה אדם, חנויות אדירות מימדים, כמות לא מובנת של נתיבי נסיעה, מדרכות רחבות ...כל אלו גורמים לנו, בני האדם, להרגיש כל כך קטנים ביחס לגודל ולעוצמה של השדרה.



אני לא חושבת שיש צורך לפרט אילו חנויות תוכלו למצוא בשדרה, מדובר באחד המקומות המצולמים ביותר, המתויירים ביותר וגם בסרטים לא מדלגים על שוט של השדרה (אם יש לסרט קשר כלשהו לעיר האורות). מבחינתי הליכה בשדרה היא ממש חוויה בכל פעם מחדש. אני יכולה להכנס לחנות הדגל של פיג'ו עשרות פעמים ועדיין להתלהב בכל פעם מחדש, או לעצור ליד החנות העצומה של לואי ויטון ועדיין לתהות למה כל כך מתלהבים מהתיקים שלו (האמת שעדיין לא הבנתי)...ואני יכולה להגיע שוב ושוב לקצה השדרה ולעמוד מתחת לשער הנצחון ולהשתאות מגודלו העצום ומהנוכחות שלו. אני לא אפסיק אף פעם לחפש פחי זבל בשדרה, למרות שאני יודעת שאין בנמצא, ותמיד אעצור ליד חברת התעופה האיראנית ואדמיין איזה טיול לפרס. יש עוד כל כך הרבה "תמיד", אבל אף פעם אין די ממנה...שם אתה אף פעם לא לבד...



LES CHAMPS ELYSEES (כנסו לשמיעת השיר)

Paroles: Pierre Delanoë
Je m'baladais sur l'avenue le cœur ouvert à l'inconnu
J'avais envie de dire bonjour à n'importe qui
N'importe qui et ce fut toi, je t'ai dit n'importe quoi
Il suffisait de te parler, pour t'apprivoiser
Aux Champs-Elysées, aux Champs-Elysées
Au soleil, sous la pluie, à midi ou à minuit
Il y a tout ce que vous voulez aux Champs-Elysées
Tu m'as dit "J'ai rendez-vous dans un sous-sol avec des fous
Qui vivent la guitare à la main, du soir au matin"
Alors je t'ai accompagnée, on a chanté, on a dansé
Et l'on n'a même pas pensé à s'embrasser
...Aux Champs-Elysées, aux Champs-Elysées
Hier soir deux inconnus et ce matin sur l'avenue
Deux amoureux tout étourdis par la longue nuit
Et de l'Étoile à la Concorde, un orchestre à mille cordes
Tous les oiseaux du point du jour chantent l'amour
...Aux Champs-Elysées, aux Champs-Elysées

שלכם
שרון

5 תגובות:

  1. מה לא תעצרי לרגע בלדורי?
    יופי של כתיבה שכיף לקרא. האיזור החביב עלי הוא סביב המדלין, יש מתוקים על כל צעד.
    יוד

    השבמחק
  2. מותק את...הסניף החביב שלי של לדורה הוא לא בשאנז אליזה, אלא בדיוק בכיכר המדלן בואך כיכר הקונקורד. יש שם סניף שאליו אני הולכת בכל פעם שאני בפריס...תענוג אמיתי. אבל ברור שגם לסניף בשאנז אליזה אני נכנסת...מהמם, כמה חדרים קטנים ונסתרים יש בו....הו שאנז אליזה....
    נשיקות

    השבמחק
  3. אנונימי23/9/09 23:57

    איזה פוסט מקסים ואין כמו השאנז אליזה ותודה על השיר המקסים של ג'ו דאסן אחד השירים האהובים עליי שבקרוב אני אתרגם אותו ואפרסם בבלוג שלי

    לילה טוב, ברי (-:

    השבמחק
  4. תודה יקירה
    קיבלת אותו באמצעות רשימת התפוצה? אני פשוט רוצה
    לדעת אם זה אכן עובד...
    שמחה שאהבת, אכן אחד השירים הכיפיים ביותר שעושים לי תמיד הרגשה כאילו אני שם.
    סופש מקסים
    שרון

    השבמחק
  5. אנונימי24/9/09 14:57

    כן אני מקבלת עדכונים באימייל (-:

    ברי

    השבמחק

תודה על התגובה, שיהיה מתוק :-)

טופס יצירת קשר

שם

אימייל *

הודעה *