כיכר המדלן המרובעת


פריס שלי, מלאה ברחובות קטנים, ציוריים, מסתוריים ולעתים לא ממש גלויים....אבל פריס היא גם חלונות ראווה, תנועה המונית של מכוניות בנתיבים רחבים, ותחושה של "'WOW" לנוכח מבני ענק וכנסיות גדולות מימדים. ההעדפה שלי די ברורה, הרחובות הציוריים, איזור הגדה השמאלית בסמוך לנהר, הרובע הלטיני, המארה. למרות זאת, יש בלבי מקום גם לאותם אתרים מוחצנים יותר, גדולים, אלו אשר גורמים לנו להרגיש כל כך קטנים ולעמוד משתהים אל מול הפלא שמולנו. אחד המקומות האלה אשר אליו אני חוזרת בכל ביקור בפריס, והוא בעצם מהווה עבורי מעין אישור לכך שאני אכן בפריס האהובה, הוא איזור כיכר המדלן.

כיכר עגולה?
תהיתם פעם מדוע קוראים למקום מרובע כיכר? למשל "טיים סקוור"...בעצם לא מדובר בכיכר עגולה, אלא במקום שהוא בעל צורה מלבנית/ריבועית...כנראה שאין מילה מדוייקת ל"סקוור" בעברית, שהרי כאשר ננסה לתרגם נגיע למילה "כיכר" והיא באופן אינסטנקטיבי מתפרשת כמקום עגול. ובכן, במסגרת הפוסט בדקתי את העניין באתר השפה העברית והסתבר לי כי התרגום של המילה "סקוור" בעברית, הוא כיכר במשמעות של רחבה ציבורית במפגש רחובות, ללא כל התייחסות לצורת הרחבה. אני מעריכה כי בעברית המחשבה על מקום עגול, מגיעה מעניין מעגל התנועה המוכר לכולנו, המכונה הרבה פעמים "כיכר" ומכאן המחשבה כי צורת הכיכר תהיה תמיד עגולה. תחשבו על זה...
WOW
כיכר המדלן ממוקמת לה בגדה הימנית, באחד המקומות המרכזיים ביותר בפריס. מחד, הכיכר צמודה לבולברדים הגדולים ולבתי הכלבו גלרי לאפייט ופרינטמפס, ומאידך היא ממוקמת ממש בסמוך לכיכר הקונקורד הענקית והמרשימה אשר נותנת לכל תייר את החותמת כי הגיע לעיר האורות. הכיכר גדולת מימדים ובמרכזה כנסיית המדלן עצומת המימדים. על כנסיית המדלן תוכלו לקרוא בכל מדריך תיירים ולכן לא ארחיב עליה כאן, מלבד כמה פרטים בסיסיים. מדובר באחת הכנסיות החשובות ביותר והגדולות ביותר בפריס. בנייתה (בסגנון ניאו-קלאסי) נמשכה כ-90 שנים והסתיימה ב 1845, או אז הוקדשה הכנסייה למריה מגדלנה. המראה של הכנסייה מאוד שונה מרוב הכנסיות הפריסאיות והיא נראית כמו מקדש יווני. האמת היא שאני לא חובבת מושבעת של סיורים בתוך כנסיות...מה שיותר מעניין אותי בכיכר המדלן הוא הנוכחות עצמה של הכנסייה, אשר משרה אווירה של עוצמה שקשה לתאר, וכן הדברים המעניינים האחרים אשר נמצאים בכיכר עצמה.

מה בכיכר?
מומלץ להקיף את כל הכיכר, כך ניתן לראות את כל המקומות עליהם אמליץ, ועל הדרך גם ניתן לחזות בכנסיית הענק מכל הכיוונים. בכיכר המדלן ניתן למצוא כמה חנויות גורמה עליהן כתבתי בפוסט קניות הגורמה חלק א'. החנויות עליהן המלצתי הן פושון והדיאר, חנויות גורמה אשר שוות ביקור, טעימה וגם רכישה למי שחובב קולינריה ומעדניות.

בנוסף, נמצאת בכיכר חנות החרדל של מאיי - MAILLE. מדובר בחרדל הידוע ביותר בעולם וניתן גם לרכוש אותו בארץ בכל סופר מרקט. עם זאת, המיוחד בחנות של מאיי הוא העובדה כי ניתן למצוא בה מנעד רחב מאוד של חרדל בטעמים שונים, מיונז בטעמים שונים, רוטב ויניגרט בוריאציות מיוחדות וכדומה. כמובן שכל המוצרים של מאיי מיוצרים בעיר דיז'ון הצרפתית, המפורסמת בחרדל האיכותי שלה. תשומת לב כי החנות מציעה אריזות מתנה מקסימות ולחובבי החרדל מדובר במזכרת מיוחדת וטעימה מאוד.
בכיכר תוכלו גם למצוא סניף של חנות היין NICOLAS, שוקולטיירה מדהימה וחנויות בגדי מעצבים (לראותם בלבד) ועוד.
חנות נחמדה שאותה אני פוקדת באופן קבוע בכיכר, היא דקטלון - DECATHLON. מדובר בחנות שהיא בערך הדבר ההפוך לאוכל וגורמה, שהרי היא מוכרת ציוד ספורט וטיולים. אני יודעת שלא כולם חובבים חנויות מהסוג הזה, אבל למי שאוהב כדאי להכנס. החנות מציעה מגוון מוצרים רחב מאוד וניתן למצוא בה גם ציוד גלישה, טיולים וכדומה. אגב, אם נתקעתם בפריס בלי פליז טוב או מעיל מחמם, ניתן למצוא בחנות מגוון פתרונות במחירים סבירים.

הדרך לקונקורד
אחד הדברים האהובים עלי בכיכר המדלן, הוא לצעוד מהכיכר אל עבר כיכר הקונקורד. הצעידה הזו אל מול האובליסק המגושם, העומד בלב כיכר הקונקורד ומסמל בעצם את מרכזה של פריס, מספקת לי תמיד רגעים של התרגשות. יש משהו מאוד מרגש בלצאת מהרחובות ומהכיכר המוקפת בניינים, אל כיכר אחרת שהנה פתוחה ופעורה לכל עבר. ניתן לראות ממנה את הסיין, את השאנז אליזה, את מגדל אייפל ואת גני טוילרי....ועוד ועוד. כשעומדים בכיכר הקונקורד מרגישים ממש ממש בפריס, וזו התרגשות שקשה להסביר. אותה פריס מהספרים, מהסרטים ומהתיאורים ...פתאום אתה מרגיש בתוך הסרט הזה ומבין שהעיר הזו היא לא חלום, אלא מציאות. הרחוב עליו צועדים מכיכר המדלן אל הקונקורד נקרא RUE ROYALE והשם המלכותי הזה מתאים לו מאוד. אגב, אם בדרך מתחשק לכם לטעום את אחד הקרואסונים או את אחד המקרונים האיכותיים ביותר בפריס, כנסו לסניף של פטיסרי LA DUREE אשר נמצא במספר 16.

על הקונקורד ארחיב באחד הפוסטים הבאים...עד אז תהנו מהמדלן.
שלכם
שרון

5 תגובות:

  1. אנונימי18/1/10 12:03

    Hi sharon,

    this is great, really ! One thing I could not resist is with regards to 'La Madeleine' (the church). It was commission by Napoleon as a temple of glory for his army and hence was build as a Greek temple.

    It was not ment to be a church, and it was first suggested to become a church in the early 18th centutry. Than it was suggested to become a railway station (actually the first one before Garde du Norde)but than toward the mid 18th centrutry was agreed to become a church. Interesting how one building could change so many function in a space of a century.

    Place la Madeleine is one of my favoourit Paris spots also, one really feels French there

    :)

    David.

    השבמחק
  2. Paris Chez Sharon18/1/10 14:27

    הי דויד...אכן היסטוריה מעניינת יש למקום ותודה על ההרחבה. אני מכירה את הגלגולים של המקום, אבל לא נכנסתי לכל הפרטים...בשביל זה יש אותך!!! :-)
    מקווה שהכל טוב אצלך, מתי אתה בארץ?
    שרון

    השבמחק
  3. אנונימי19/1/10 16:05

    הי שרון!! מדהים הבלוג! גם העיצוב וגם התוכן, ממש עושה חשק להכנס למטבח ולהכין משהו מתוק כזה.. השאלה שלי איך אני יכולה להעביר לחברים שלי שהם בשלנים חובבים את הקישור לבלוג ואיך אני יכולה ליצור לי אחד כזה.. ואיך כותבים את המידע אודותי, נעמת לי מאוד בהצלחה!!

    השבמחק
  4. וואו, איך שאת עושה לי חשק לנסוע כבר לפריז!

    השבמחק
  5. הי אנונימית...שמחה על המחמאות ומקווה שאת ממשיכה לבקר בבלוג ולהנות. קישור לבלוג אין כל בעיה להעביר -http://parischezsharon.blogspot.com
    תעתיקי ותשלחי למי שאת רוצה.
    לגבי יצירת בלוג, את מוזמנת לפנות אלי למייל
    sharonyle@gmail.com

    לירון - יאללה קדימה פריס!!!

    שרון

    השבמחק

תודה על התגובה, שיהיה מתוק :-)

טופס יצירת קשר

שם

אימייל *

הודעה *