MOF זה טוף?

כאשר מסתובבים בפריס ובצרפת בכלל, לא אחת נתקלים בחנויות אשר מנפנפות בגאווה בתואר MOF. המשמעות של התואר MOF היא - Meilleur Ouvrier de France, כלומר בעל המלאכה הטוב ביותר בצרפת. כמו כל לגיון ברפבוליקה הצרפתית, גם בעלי המלאכה זוכים לכבוד הראוי להם. לא סתם, נחשבים הפרומז'ר, הפטיסייר והבלונז'ר לאנשים חשובים ומכובדים, וכל צרפתי יודע היטב את מקומם בחייו, שהרי איך יעבור לו יום ללא הבגט הטרי או ללא גבינת הקונטה המיושנת למהדרין. המופים, הם בעצם בעלי מלאכה מוכשרים במיוחד, אשר נבחרו מטעם המדינה כטובים ביותר בתחומם. התואר אשר מוענק להם לא נלקח  מהם והם נושאים אותו עמם עד לפנתאון.

לאחרונה אני תוהה לעצמי, האם מוף זה טוב? אולי התואר הזה, אשר מוענק לבעל מלאכה, יכול דווקא לגרום לניוון כלשהו, ממש כשם שעושה הקביעות (לעתים) לעובדים במשרות ציבוריות? אולי אפשר לנוח על זרי הדפנה אחרי שמקבלים את האפשרות לשאת את דגל הטריקולור על ד"ש מקטורן הבולנז'ר? (אגב זו דרך מצוינת לזהות MOF). אני חושבת שכל קביעה תחשב להכללה גסה, וכנראה שהדרך היחידה היא פשוט לנסות ולהתרשם באופן אישי.

על בולברד סאינט ז'רמן האהוב עלי, התמקם לו אחד המופים בתחום השוקולטרי פטיסרי - Georges Larnicol. הבוטיק של לארניקול ממוקם באחד המקומות האסטרטגיים ביותר בגדה השמאלית, סאינט ז'רמן בואך רחוב מזארין, ממש מול תחנת המטרו Odeon. למי שמכיר מעט את העיר, וגם למי שעומד להכיר אותה ממש בקרוב, הרי שמדובר באחד המקומות המרכזיים של הגדה, עוברים בו בכל יום המוני אנשים, מקומיים ותיירים כאחד. מהתבוננות של כמה פעמים במקום, הרי שרוב מי שעובר לידו נכנס אליו. אז נכנסתי גם.

לארניקול מגיע לפריס בסוף 2010 מחבל בריטני. את הפטיסרי הראשון שלו פתח בשנות ה 80, וכבר בשנת 1993 הוכרז כ - MOF. לא הכרתי אותו לפני שנכנסתי לבוטיק, לכן אפשר להגיד שאת כל דעתי גיבשתי לאחר ביקור בחנות הדגל שלו בפריס. מה אומר לכם, התאכזבתי, וזו האכזבה שגרמה לי לחשוב על התואר MOF ולתהות על מהותו. הבוטיק של לארניקול מרשים מאוד, עמוס בסוגים רבים של שוקולדים אשר מונחים בחנות בתוך תאים, סטייל חנויות הממתקים על משקל בארץ (וזה לא מעורר תחושת איכות כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם). בנוסף לסוגי השוקולדים הרבים מאוד, נמכרים בחנות מקרונים צבעוניים בטעמים מגוונים, כן נמכרים במקום ביסקוויטים שונים ומאפי ה Kouignettes הכבדים מאוד, המאפיינים את איזור בריטני. עוד ניתן למצוא בחנות יצירות אומנות מיוחדות משוקולד, צבועות בצבעים מרהיבים ומזכירות מעט את שנות ה 80 בהן התלהבנו משפני השוקולד שעמדו על מדפי קונדיטוריה "קריפס" בחיפה, רק בשדרוג משמעותי. 

אני חושבת שתחושת האכזבה שלי היא מכך שהרגשתי שאני נכנסת לסניף של מפעל שוקולד, ובדיעבד הסתבר לי הדבר כנכון. משיטוט מעמיק באתר של לארניקול, הרי שיש לו סניפים רבים בכל רחבי צרפת, כן ניתן לבצע באתר רכישות מקוונות. הדבר בעצם די מסביר את מה שקורה בחנות, שהרי ייצור לחנויות רבות איננו יצור ארטיזני (אומנותי, ביד), אלא ייצור המוני, להערכתי באמצעות מכונות, ללא מגע אישי. תיירים רבים מוצאים את עצמם מבצעים את קניית המזכרות המסורתית בחנות, זאת לאור העובדה כי יש בה מגוון רחב מאוד של אריזות שי שוקולדיות, אשר תכולתן לא נבחרת באופן אישי על ידי הלקוח, אלא כשטאנץ קבוע. כמובן שיש גם אפשרות לבחור מתוך סוגי השוקולד הרבים מאוד באופן אישי, אבל מה יותר נוח מלהיכנס ולבחור כמה אריזות למזכרת.

ועדיין החנות עמוסה והומה במשך כל שעות היום, ההסבר לדעתי די מובן, החנות מרהיבה, ממוקמת במקום מושלם, פונה לקהל רחב ומגוון מאוד, ומציעה פתרונות טובים לרכישת מזכרות או סתם נשנוש שוקולדי לדרך. שווה להיכנס, לראות את התופעה ואולי גם לטעום מעוגות החמאה הכבדות (מדי) מבריטני. מעבר לזה, ממליצה להשקיע את התקציב השוקולדי שלכם בפריס, בשוקולטיירים פחות ממוסחרים.

ללארניקול יש שתי חנויות בפריס, האחת בסאינט ז'רמן ST GERMAIN מספר 132, והשניה בגדה הימנית ברחוב ריבולי  RIVOLI מספר 14.
http://www.chocolaterielarnicol.fr/

שלכם
שרון

8 תגובות:

  1. שרון בוקר טוב. כרגיל פתחתי את הדף שלי, שבו אני מעתיקה את המלצותייך, והפעם ויתרתי. בכל הפעמים האחרונות של בפריז לנתי בסן ז'רמן, האזור התוסס והנפלא של פריז. כנראה שהצלחתי לחלוף על הבוטיק של לארניקול. אז לא נורא, יש גם כאלה מאכזבים, אי אפשר שכל דבר יהיה מוצלח! ואני ארשום את ההמלצה הבאה! שבוע מתוק וחם!

    השבמחק
  2. הי ציפי
    אני דווקא לא הייתי מוותרת. מדובר בחנות חדשה מאוד ולכן לא ראית אותה (שימי לב שהיא נפתחה רק לפני כמה חודשים). אני הייתי נכנסת ומתרשמת, בסופו של דבר אכן מדובר באומן, שלצערי פשוט התמסחר ואיבד משהו בדרך. בכל מקרה, הייתי נכנסת כדי לראות ולהתרשם.
    תודה שאת ממשיכה לעקוב ולהגיב!!!

    השבמחק
  3. אנונימי15/3/11 16:09

    שרון יקרה

    את פשוט מדהימה עם כל המקומות שאת מגלה ,חושפת בפנינו ומשתפת אותנו בחוויות ובקולניות של פריז...

    תודה והמשיכי לעקוב לדעתי את כבר יכולה להוציא ספר...מה דעתך?
    נשיקות דניאלה

    השבמחק
  4. תודה דניאלה יקירתי..
    לגבי הספר, מי יודע...ימים יגידו :-)
    שרון

    השבמחק
  5. אנונימי16/3/11 23:19

    למרות האמור, עדיין מענין מאד ומושך לראות את ההבדלים והתצוגה. כתוב מקסים. אמא

    השבמחק
  6. אכן אמא, הייתי נכנסת לשם בכל מקרה כדי לראות וגם לטעום. רע זה בטח לא, זה פשוט פחות ארטיזני ויותר ממוסחר.

    השבמחק
  7. אני לא יודעת אם זה קשור בהכרח לתואר, לעומת מה שאפשר לעשות איתו אח"כ...
    אחרי שראיתי את הסרט Kings of Pastry (המליץ עליו גם David Lebovitz)- זה הקישור לאתר:
    http://kingsofpastry.com/
    הבנתי שמגיע להם כבוד- 3 ימים אינטנסיבים של תחרות, שאם הם לא ברמה של להכין את הכל מהר ומושלם, לא יקבלו את התואר.
    ספציפית החנות הזו אכן נראית מאד מסחרית וגם נראה שהולכת על הרבה גימיקים (מצד שני גם la maison du chocolat מסחרית, אך הפרלינים שלהם מבין הטובים שאכלתי), אבל זה בעיניי לא פוגע בתואר- זה פשוט הכיוון המסחרי שבחר ללכת בו

    השבמחק
  8. הי

    ברור שמגיע להם כבוד, אבל לצערי לא כולם כנראה ממשיכים בדרך המאוד מקצועית. לא הייתי משווה בינו לבין MAISON משום שהאחרונים שומרים על רמה מדהימה, למרות המסחריות. אני מאוד התאכזבתי מהרמה שלו, ולדעתי זה לא מכבד את התואר.
    יום מעולה
    שרון

    השבמחק

תודה על התגובה, שיהיה מתוק :-)

טופס יצירת קשר

שם

אימייל *

הודעה *